H_B_I-mianlogo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اگر دنبال مطلبی هستید که آن را پیدا نمیکنید، آن را در فرم زیر جستجو کنید:

سبد خرید شما در حال حاضر خالی است.

بازگشت به فروشگاه

نحوه مطالعه زیست

مدت زمان مطالعه:

مشخصات:

نحوه مطالعه زیست

مشخصات:

دانلود فایل :

مدت زمان مطالعه:

فهرست مطالب

نحوه مطالعه زیست برای مدرسه کنکور و دانشگاه

فهرست مطالب

مطالعه زیست‌ با مطالعه تاریخ یا زبان انگلیسی بسیار متفاوت است. استفاده از روش‌های مطالعه صحیح که در سایردروس به خوبی کار می‌کند، ممکن است برای این درس جواب ندهد. پس بهتر است برای انتخاب نحوه مطالعه زیست ابتدا یاد بگیریم که چگونه مفهومی درس بخوانیم. در این مقاله نحوه مطالعه زیست ارائه شده است. مسلما شما برای بکارگیری تمام این استراتژی‌ها وقت نخواهید داشت؛ اما چند مورد که فکر می‌کنید ممکن است به شما کمک کندرا حتما امتحان کنید. حال بیایید با هم ببینیم که برای مطالعه و یادگیری زیست بهتر است از چه راهکارهایی استفاده کنیم. 

نحوه مطالعه زیست قبل از کلاس

مرور کتاب قبل از کلاس بسیار مهم است؛ اما نحوه مرور کتاب مهم‌تر است. اگر وقت ندارید کل فصل را بخوانید، حداقل به تصاویر (و زیرنویس‌ها) نگاه کنید. زیست‌شناسی یک مبحث بصری است و بسیاری از مفاهیم به صورت تصویری توضیح داده می‌شود.

از هر فصل، فهرستی از کلماتی که متوجه نمی‌شوید تهیه کنید. به احتمال زیاد این‌ها اصطلاحاتی هستند که معلم در کلاس توضیح خواهد داد. اگر از قبل این کلمات را یادداشت کنید، برای یادداشت‌برداری در کلاس آماده خواهید بود.

حتی اگر معنی این اصطلاحات را ندانید؛ اما به احتمال زیاد بهتر متوجه سخنرانی خواهید شد. اگر یک تصویر چندین بار در یک فصل استفاده شود، احتمالا مهم است. بد نیست تصویر (یا یک عکس مشابه آنلاین) را چاپ کنید و با خود به کلاس بیاورید

نحوه مطالعه زیست

نحوه مطالعه زیست در طول کلاس

برای بهره بردن از کلاس زیست، آماده سر کلاس بیایید! کتاب زیست، عکس‌ها و یادداشت‌ها را همراه با خود داشته باشید. یکی از رایج‌ترین مشکلات در کلاس‌های زیست این است که به سختی می‌توان صحبت‌های معلم را دنبال کرد. اگر عکس‌های کتاب (یا فتوکپی) را داشته باشید، خیلی سریع‌تر می‌توانید روی آنها یادداشت‌برداری کنید.

اگر در کتاب خود یا جای دیگر یادداشت‌برداری می‌کنید، حتما به این نکته توجه کنید: عبارتی مانند «توضیح تصویر صفحه 19» را در یادداشت‌های خود بنویسید تا بدانید چه زمانی باید به تصاویر کتاب نگاه کنید. سعی نکنید هر چیزی که معلم می‌گوید را یادداشت کنید. این یکی از اشتباه‌ترین کارهایی است که دانش‌آموزان انجام می‌دهند.

چند نکته برای یادداشت‌برداری:

  • معلم هر آنچه روی تخته می‌نویسد را یادداشت کنید.
  • اگر معلم می‌گوید این نکته مهم است، آن را یادداشت کنید.
  • اگر معلم به چیزی در کتاب اشاره می‌کند، صفحه آن را یادداشت کنید تا بتوانید بعدا به آن بازگردید.
  • یک روش برای یادداشت‌برداری انتخاب کنید. مثلا اگر کلماتی وجود دارد که در کلاس زیاد استفاده می‌شود، برای آنها رمز بسازید تا به خاطر بسپارید. همچنین می‌توانید یک لیست برای این رمزها تهیه کنید.

اگر در طول درس چیزی را متوجه نشدید:

  • از معلم بخواهید که دوباره آن را تکرار کند.
  • یک جای خالی بگذارید و ادامه دهید. بعدا برگردید و آنچه از دست دادید را پر کنید.
  • حواستان باشد که نکات بعدی را از دست ندهید؛ زیرا بعدا از بغل‌دستی خود درمورد آخرین نکته خواهید پرسید.
  • اگر مبحثی در کلاس نامفهوم است، بپرسید! هیچ معلمی بدش نمی‌آید درس را بیشتر توضیح دهد

 

بیشتر افراد خجالت می‌کشند سؤالات خود را از معلم بپرسند. دراینصورت می‌توانید از دوست خود کمک بگیریدسوال پرسیدن باعث نمی‌شود شما دانش‌آموز حواس‌پرتی به نظر برسید؛ بلکه علاقه‌ شما را به درس نشان می‌دهد.

اگر امکانش هست، می‌توانید صحبت‌های معلم را ضبط کنید. بدین‌ترتیب اگر چیزی را از دست دادید، همیشه می‌توانید به آن بازگردید. همچنین می‌توانید کل سخنرانی را دوباره گوش دهید. برخی از دانش‌آموزان در راه رفتن به خانه آنها را گوش می‌دهند و همین باعث می‌شود از زمان مفیدتر استفاده کنندکلید این استراتژی «تکرار» است.

گیاه

 نحوه مطالعه زیست بعد از کلاس

یادداشتهای خود سر کلاس را دوباره بنویسید. بله، این کار کمی وقت‌گیر است؛ اما دو فایده دارد. یک اینکه به شما فرصت میدهد تا آنچه در کلاس یاد گرفته‌اید را مرور کنید و مطمئن شوید چیزی را از دست ندادهایددو اینکه مجموعه‌ای منظم از یادداشتها را برای مطالعه هنگام امتحان خواهید داشتاگر یادداشت‌ها را بلافاصله بعد از کلاس چرک نویس کنید، بهترین نتیجه را دارد.

همانطور که قبلا گفتیم، از هر تصویر مهم کتاب حدود پنج کپی تهیه کنیداین تصاویر را در کل خانه آویزان کنید (خانواده باید با این روش کنار آید!). هر بار که از کنار تصاویر رد میشوید، آنها را مطالعه کنید.


همچنین بخوانید: آشنایی با یادداشت کرنل


 

نحوه مطالعه زیست برای امتحان

قبل از اینکه معلم شما را امتحان کند، خودتان امتحان کنید تا نقاط ضعف‌تان خود را بیابید و مطمئن شوید که واقعا آماده هستید. برای خودتان آزمون طراحی کنید. اگر به جای معلم بودید، چه سوالاتی را در امتحان زیست مطرح می‌کردید؟ چه موضوعاتی از همه مهم‌ترهستند؟ چگونه درمورد هر یک از این موضوعات سوال میپرسید؟ 

یک گروه مطالعه زیست پیدا کنیداین تکنیک برای همه جواب نمی‌دهد؛ اما میتواند بسیار موثر باشددرباره درس جدید صحبت کنید یا از یکدیگر سؤال کنید و مطمئن شوید همگی آن را فهمیدهایداین یک روش عالی است تا اطمینان پیدا کنید تمام مفاهیم را درست متوجه شده‌اید.

همچنین میتوانید از نظر عاطفی از یکدیگر حمایت کنید و حتی شاید مطالعه زیست سرگرمکنندهتر شودبسیاری از دانش‌آموزان گروه‌های مطالعاتی تشکیل می‌دهند که در طول یک سال تحصیلی و گاهی حتی بیشتر در کنار درس می‌خوانند.

دانشمند

فعالانه مطالعه کنید نه منفعلانه

مطالعه زیست به تنهایی نمیتواند باعث شود نمره خوبی کسب کنیدبرای ذخیره اطلاعات در حافظه بلندمدت خود، باید از اطلاعات به طور فعالانه استفاده کنیدشما میتوانید آنچه را که یاد می گیرید به روشهای مختلفی تمرین کنید.

  • برای مثال چند کاغذ خالی بردارید و سعی کنید چیزهایی که دارید یاد میگیرید را ترسیم کنید
  • سعی کنید مفاهیم را از حفظ برای خود توضیح دهید
  • در صورت لزوم به یادداشتهایتان نگاه کنید؛ اما تا زمانی که دیگر مجبور به زیرچشمی نگاه کردن نباشید، این روند را تکرار کنید.
  • اگر به تنهایی درس میخوانید، میتوانید مطالب را با صدای بلند برای خود توضیح دهید
  • به سوالات انتهای فصل پاسخ دهید. این سؤالات تمرین خوبی هستند تا آموختههای خود را به کار ببرید.

فلش کارت درست کنید

مطالعات نشان داده است که در کلاس زیست‌شناسی، دانش‌آموزان کلمات جدید بیشتری نسبت به کلاس زبان یاد میگیرنداصطلاحات نه‌ تنها واقعا زیاد هستند؛ بلکه معلمان فقط یک بار آنها را به شما معرفی می‌کنند و از آن پس آنها را از شما می‌پرسند. فلش کارتها کمک بزرگی برای حفظ کردن هستند. آن‌ها حتی هنگام درس خواندن برای امتحان هم به شدت شما را کمک می‌کنند. 

چند نکته برای ساخت و استفاده از فلش کارت:

  • حداقل یک ساعت از زمان مطالعه خود را در هفته به ساختن و مطالعه فلش‌کارت اختصاص دهید.
  • لغت (عبارت) جدید را یک طرف کارت و تعریف یا شکل آن را طرف دیگر بنویسید.
  • همچنین میتوانید روی کارت یک سوال و پاسخ آن را پشت کارت بنویسید.
  • حتما دو طرف فلش کارت را مطالعه کنید. به کلمه نگاه کنید، تعریف را بخوانید، کلمه و تعریف را از حفظ تکرار کنید.
  • فلش کارت‌ها را همیشه همراه خود داشته باشیدوقتی در صفایستاده‌اید یا منتظر هستید تا مایکروویو غذایتان را گرم کند، آنها را مطالعه کنید
  • مطالعه طولانی مدت و مستمر، بهتر از مطالعه زیاد آن در مدت کوتاه است.

تکرار و تمرین را فراموش نکنید

مغز شما دو نوع حافظه دارد: کوتاه‌مدت و بلندمدتآیا تا به حال برایتان پیش آمده است به توضیحات معلم گوش کنید و فکر کنید «ایول، کاملا متوجه شدم!» اما هفته بعد احساس کنید که هیچی یادتان نمی‌آید؟ این به این خاطر است که شما مباحث را در حافظه کوتاه‌مدت خود نگه داشتید؛ اما آن را در حافظه بلندمدت خود ثبت نکردید.

به همین خاطر باید هر روز کمی از وقت خود را به مطالعه زیست اختصاص دهیدآنچه سر کلاس زیست یاد گرفته‌اید را برای یکی از اعضای خانواده خود توضیح دهیداز آنها بپرسید آیا آنچه توضیح داده‌اید را میفهمند یا خیرخود را جای معلم بگذارید؛ چگونه درس را توضیح میدهید؟ همچنین سعی کنید دروس را با صدای بلند برای خود توضیح دهیدشنیدن به شما کمک می‌کند تا مباحث را به یاد آورید.


بیشتر بخوانید: مرور مطالب به کمک منحنی فراموشی ابینگهاوس


دانشمند نحوه مطالعه زیست

کمک بخواهید

برای کمک گرفتن منتظر نباشید و نگذارید دیر شودبا مشاهده اولین مشکل (مانند نمره بد در یک تکلیف یا امتحان) از معلم، معلم خصوصی یا شاگرد ممتاز کلاس کمک بگیرید. شما قرار نیست در زیست فوق‌العاده باشید و به همین خاطر هم هست که در کلاس شرکت میکنید

گاهیاوقات سؤالی که از معلم می‌پرسید، سوال ده نفر دیگر هم هست که جرات پرسیدنش را ندارندمعلم‌ها برای کمک به یادگیری شما دستمزد میگیرند و اکثر آنها عاشق کاری هستند که انجام میدهند؛ پس از سوال پرسیدن نترسید!

از منابع کمکی استفاده کنید

بیشتر کتاب‌های درسی زیست‌ مملو از اطلاعات هستند و گاهیاوقات خواندن آن‌ها کمی سخت استدر این شرایط کتاب‌های کمک درسی کمک بزرگی هستندگاهیاوقات یک منبع خوب، مطالعه زیست را چندین برابر راحت می‌کند. بنابراین از معلم خود بخواهید که بهترین گزینه‌ها را به شما معرفی کند.

مراقب باشید که ناشر و نویسنده معتبر را انتخاب کنید؛ زیرا بسیاری از کتاب‌های کمک درسی دارای خطا هستند. یکی دیگر از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند اطلاعات یک کتاب قطور زیست‌ را مرتب و پردازش کنید، این است که مجموعه‌ای از سؤالات را حین خواندن کنار دست خود بگذارید.

برای مثال می‌توانید سؤالات انتهای هر فصل را جلوی خود باز کنیدبه جای اینکه پس از مطالعه زیست به این سوالات پاسخ دهید، در حین مطالعه به آنها پاسخ دهیداین باعث میشود مطالعه شما متمرکزتر و موثرتر شود.


همچنین بخوانید: نحوه مطالعه شیمی


 

تا می‌توانید نمره بگیرید

گرفتن نمره خوب از زیست، به معنای عملکرد خوب در کلاس استدر واقع کسب نمره بالا در امتحان، معمولا کار سختی است. به همین خاطر مطمئن شوید که نمرات آسان را حتما کسب می‌کنید. این نمرات معمولا از تکالیف، پروژه‌ها، فعالیت کلاسی و حضور و غیاب بهدست می‌آیدبنابراین تکالیفی که معلم می‌دهد را به خوبی انجام دهید تا نمرات امتحانی جبران شود.

نحوه مطالعه زیست برای کنکور

کنکور

در کنکور تجربی، از زیست 50 سوال مطرح می‌شود و دانش‌آموزان باید در مدت 36 دقیقه به آنها پاسخ دهند. داوطلبان تنها درصورتیمی‌توانند سوالات را به درستی پاسخ درست دهند که مطالعه زیست را از پایه و اصولی شروع کنند. نحوه مطالعه زیست از پایه به صورت زیر است:

  • مطالعه سطحی وسریع کتاب درسی
  • مطالعه ریز به ریز و دقیق کتاب درسی

نکته: در دور اول مطالعه کتاب، به هیچ عنوان یادداشت‌برداری نکنید. شما باید این کار را در دور دوم یا انتهای مطالعه انجام دهید.

این دو مرحله ممکن است چند هفته طول بکشد؛ اما باید آن را انجام دهید تا مطالب کتاب درسی را به خوبی یاد بگیرید.

  • مطالعه یادداشت‌های کلاسی و منابع معتبر
  • مطالعه سوالات کنکور چند سال اخیر یا سوالات تالیفی استاندارد

نکته: با انجام این‌ دومرحله آمادگی لازم را برای مطالعه پیدا خواهید کرد؛ زیرا هم هدف طراح سوال را متوجه می‌شوید و هم نکات ریزتری یاد می‌گیرید.

  • تست‌زنی
  • مرور دوباره کتاب درسی

نکته: شما باید تست‌های هر مبحث را به چند مرحله تقسیم کنید. با این کار هنگام مرور مطالب، تعدادی تست برای تمرین هم خواهید داشت و درس به خوبی برایتان جا می‌افتد.

بنابراین سعی کنید تست زنی را ابتدا برای تمرین انجام دهید؛ اما تست‌های مرحله دوم را به صورت زمان‌دار انجام دهید. سپس از سوالاتی که اشتباه پاسخ دادید، نکات را استخراج کنید، مبحث مربوط به آنها را دوباره مطالعه کنید، نکاتی که برای شما تازگی دارد را خوب درک کنید و آنها را یادداشت کنید. این کار باعث افزایش تمرکز هنگام تست زنی می‌شود.

در نهایت باید کتاب درسی را دوباره مرور کنید و نکات مربوط به هر مبحث را در حاشیه‌ کتاب یادداشت‌برداری کنید.

معرفی چند منبع مناسب برای مطالعه زیست

برای داوطلبان رشته تجربی، زیست مهم‌ترین درس محسوب می‌شود؛ زیرا مجموع ضرایب دروس عمومی در کنکور ۱۱ است. درحالیکه ضریب زیست به تنهایی ۱۲ می‌باشد.

سوالات زیست در کنکور تجربی اکثرا از پایه دهم، یازدهم و دوازدهم است. با توجه به اهمیت زیست‌ باید از بهترین منابع آموزشی وتست‌زنی برای این درس استفاده کرد.

  • زیست پایه به پایه خیلی سبز / نشر الگو / میکرو گاج / مهر و ماه / IQ گاج / جامع خیلی سبز / میکرو طبقه بندی گاج
  • زیست گیاهی خیلی سبز / کتاب متن و مکث / درسنامه های زیست کامل میکروطلایی گاج

نحوه مطالعه زیست ؛ نکته آخر

مطالعه زیست یک قانون کلی دارد: برای هر ساعتی که در کلاس هستید، دو ساعت را به مطالعه خارج از کلاس اختصاص دهیدبرای مثال اگر پنج ساعت در هفته کلاس زیست دارید، باید هفته‌ای ده ساعت در خانه مطالعه داشته باشید. سعی کنید با استفاده از نکات گفته شده کیفیت و دقت مطالعه خود را افزایش دهید. به این ترتیب دیگر هنگام مطالعه زیست مشکلی نخواهید داشت. 

به مقاله امتیاز دهید : [ratings]

آیا تمایل دارید این مقاله را دریافت کنید؟

مطالبی که برایتان مفید است:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *