H_B_I-mianlogo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اگر دنبال مطلبی هستید که آن را پیدا نمیکنید، آن را در فرم زیر جستجو کنید:

سبد خرید شما در حال حاضر خالی است.

بازگشت به فروشگاه

کتاب هایی که باید خواند

تاریخ:

مدت زمان مطالعه:

مشخصات:

کتاب هایی که باید خواند

مشخصات:

دانلود فایل :

تاریخ:

مدت زمان مطالعه:

فهرست مطالب

کتاب هایی که باید خواند ؛ معرفی 56 کتاب برتر دنیا

فهرست مطالب

خواندن کتاب‌هایی که تمام دنیا آن‌ها را ستایش کرده‌اند بدون شک تجربه خوبی خواهد بود. مطالعه و کتابخوانی یکی از بهترین عاداتی است که هر فرد می‌تواند در زندگی داشته باشد. تاثیر مطالعه بر مغز به قدری زیاد است که می‌توان آن را به عنوان ورزشی برای مغز در نظر گرفت. به همین علت هم ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از هوش برتر ایرانیان، تعدادی از برترین کتاب هایی را که باید خواند را به شما معرفی کنیم. شما هم اگر دوست دارید بدانید کدام کتاب‌ها هستند که باید قبل از مرگ بخوانیم، این مقاله را از دست ندهید. 

کتاب هایی که قبل از مرگ باید خواند

برای اینکه بتوانیم شما را با فرهنگ مردم سراسر دنیا آشنا کنیم، تصمیم گرفتیم تا لیست خود را از کتاب‌هایی تشکیل دهیم که نوشته نویسندگان سراسر جهان هستند. از شعر تا نمایشنامه و رمان، همگی در این لیست به چشم می‌خورند. برای همین هم تصمیم گرفتیم تا در این مقاله آثاری از ادبیات جهان را به شما معرفی کنیم. با کلیک بر روی هر یک از موارد در ستون سمت چپ، به همان بخش هدایت خواهید شد.

کتاب هایی که از ادبیات انگلیسی که باید خواند

بدون شک یکی از غنی ترین نمونه‌های ادبیات کلاسیک را می‌توان در بریتانیا یافت. از شکسپیر و میلتون گرفته، تا خواهران برونته و جین آستن همگی آثاری به یاد ماندنی را خلق کرده‌اند. به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم در این مقاله به سراغ ۱۰ مورد از بهترین کتاب‌های انگلیسی زبان تاریخ برویم.

۱- هملت، ویلیام شکسپیر

“بودن یا نبودن، مسئله این است.”

شاهکار تکرار نشدنی ویلیام شکسپیر و به بیان برخی از منتقدین بهترین اثر او قصه‌ی بین مرگ و زندگی است. داستان شاهی که به قتل رسیده و روح او حالا به دیدار پسرش، شاهزاده هملت آمده است تا خبر مهمی را به او بدهد. هملت سرشار از جملات به یاد ماندنی است و خواندن آن برای هر کس که به ادبیات علاقه‌مند است جذاب و لذتبخش خواهد بود. از عشق افیلیا تا تقاص خون پدر، از زندگی تا مرگ، همگی به شکلی فوق ماهرانه توسط شکسپیر به تصویر کشیده شده‌اند.

هملت کتاب هایی که باید خواند

متن هملت به زبان انگلیسی، تا حد زیادی برای افراد سنگین است. حتی برخی ترجمه‌های آن هم به دلیل وفادار ماندن مترجمان به کیفیت متن اصلی دست کمی از یک اثر ادبی ندارد. از جمله ترجمه‌های معروف می‌توان به ترجمه علاالدین پازارگادی اشاره کرد.

خرید کتاب هملت ویلیام شکسپیر از ایران کتاب 🛒

۲- ۱۹۸۴، جورج اورول

جورج اورول را اغلب مردم با دیگر رمان مشهورش یعنی قلعه حیوانات می‌شناسند. اما علاوه بر آن، اورول رمان دیگری دارد که اگر از قلعه حیوانات مهمتر نباشد، بدون شک اهمیت کمتری هم نخواهد داشت. ۱۹۸۴ رمانی است که به وضعیت انگلستان تخیلی می‌پردازد. انگلستانی که حالا تحت کنترل و سیطره حکومتی کاملا دیکتاتوری است. حکومتی که کوچکترین رفتار و حتی افکار مردمش را تحت کنترل دارد. مطالعه این کتاب و فرض کردن خود در چنین خفقان سیاسی اجتماعی بدون شک خالی از لطف نخواهد بود.

۳- آرزوهای بزرگ، چارلز دیکنز

دیکنز بدون شک یکی از مهمترین رمان نویسان تاریخ ادبیات انگلیسی است. آثار متعدد او همیشه در طول تاریخ جزو کتاب هایی که بودند که باید آن‌ها را بخوانیم. آرزوهای بزرگ مانند تمام آثار دیکنز فضایی رئالیستی و واقع گرایانه دارد. داستانی که نشان می‌دهد چگونه رسیدن به برخی از آرزوهای بزرگ ما می‌تواند برابر با از دست دادن افرادی  باشد که همیشه آن‌ها را دوست می‌داشتیم. دنیای دیکنز و رمان‌هایش دنیای قابل لمس و واقعی است. جایی که سحر و جادو، جایش را به واقعیت‌های روزمره می‌دهد. پس اگر به این سبک از رمان‌ها علاقه دارید، آرزوهای بزرگ را از دست ندهید.

خرید کتاب آرزوهای بزرگ از ایران کتاب 🛒

۴- بهشت گمشده، جان میلتون

کتاب بهشت میلتون

“پادشاهی در جهنم، به از خدمت کردن در بهشت است!”
اثری حماسی از جان میلتون که به روایت مسیحیان از رانده شدن آدم و حوا از بهشت می‌پردازد. میلتون در این اثر که به شکل شعر سراییده شده است، داستان آدم و حوا و نحوه وسوه شدن آن‌ها توسط شیطان را به تصویر می‌کشد. شیطان در اثر میلتون یک یاغی بزرگ است که حال بعد از خلقت آدمی سودای مقابله با خداوند را در سر دارد. به همین دلیل هم سعی می‌کند تا آدم و حوا را فریب داده و موجبات بیرون شدن آن‌ها از باغ عدن یا همان بهشت را فراهم کند. بسیاری از منتقدین این شیطان را یکی از جذابترین شخصیت‌های منفی تاریخ ادبیات می‌دانند.

جالب است بدانید که میلتون در میانه نگارش بهشت گمشده بینایی خود را به خاطر مطالعه بیش از حد از دست داد. بعد از این اتفاق او اشعار را برای همسر و دخترانش نقل می‌کرد تا آنها ادامه اثر را بنویسند.

خرید کتاب بهشت گمشده از ایران کتاب 🛒

بیشتر بخوانید: آموزش تندخوانی به شما کمک می‌کند تا با سرعت 3 تا 4 برابری و تمرکز عالی بتوانید به مطالعه بپردازید.


۵- بلندی های بادگیر، امیلی برونته

یکی از مشهورترین آثار ادبیات کلاسیک جهان که بسیاری از افراد آن را بهترین اثر خواهران برونته می‌نامند. بلندی‌های بادگیر قصه انسان‌هایی است که ناتوانی آن‌ها در کنترل احساساتشان، به خشم و انتقام ختم می‌شود. قصه یک عشق ممنوع و دو خانواده که تفاوت‌های آن‌ها باعث به وجود آمدن یکی از بهترین کتاب هایی شده است که باید بخوانیم.

خرید کتاب بلندی های بادگیر از ایران کتاب 🛒

۶- جین ایر، شارلوت برونته

کتاب هایی که باید خواند جین ایر

گرچه عمر خواهران برونته بسیار کوتاه بوده است، اما هر یک از آن‌ها آثاری به یاد ماندنی را خلق کرده‌اند. جین ایر داستان خدمتکاری است که برای کار وارد خانه‌ای می‌شود که از قضا  اربابی عجیب و غریب دارد. در طول داستان که از نگاه خود جین روایت می‌شود، ما شاهد برخورد و واکنش‌های اخلاقی او در موقعیت‌های مختلف هستیم. قصه حول محور جین و بالغ شدن او می‌چرخد.

۷- فرانکنشتاین، مری شلی

گمان نکنم کسی باشد که اسم فرانکنشتاین به گوشش نخورده باشد. داستان ویکتور فرانکنشتاین، قصه جاه طلبی یک دانشمند است و اینکه چگونه اختراعی که هدف او از انجامش راحتی و آسایش بود، تبدیل به بلای جانش شد. داستانی آکنده از ترس و تراژدی که هر خواننده‌ای را به خودش جذب می‌کند. جالب اینجاست که مری شلی زمانی که این رمان را نوشت تنها ۱۸ ساله بود. قصه جذاب و نثر زیبا و رازآلود آن ما را مجاب کرد تا فرانکنشتاین را هم در بین بهترین رمان های جهان قرار دهیم.

خرید کتاب فرانکشتاین مری شلی از ایران کتاب 🛒

۸- غرور و تعصب، جین آستن

جین آستن هم مانند چارلز دیکنز یکی از پر کارترین نویسندگان انگلیسی بوده است. رمان‌های او بیشتر حول محور روابط، ازدواج و طبقات مختلف اجتماع می‌گذرد. غرور و تعصب هم قصه‌ای از همین جنس است. داستان خانواده آقای بنت که حالا با ورود یک جوان خوش آتیه و ثروتمند به شهرشان، در اندیشه وصلت با او هستند. تفاوت‌های طبقاتی در کنار برخی ارزش‌های فردی و تضاد این موارد با هم قصه‌ی غرور و تعصب را به رمانی جذاب تبدیل کرده است.

۹- حکایت‌های کنتربری، جفری چاوسر

مگر می‌شود از بهترین کتاب‌های تاریخ ادبیات انگلیسی سخن گفت و اسمی از جفری چاوسر به میان نیاورد. چاسر به گفته بسیاری از کارشناسان پدر ادبیات انگلیسی نامیده می‌شود. مهمترین اثر او حکایت‌های کنتربری است که مجموعه داستان‌‌هایی است که عده‌ای از افراد در حال سفر برای یکدیگر نقل می‌کنند. داستان‌های موجود در این مجموعه عمدتا حاوی نکات پندآموز هستند. اغلب آن‌ها هم به شکل شعر می‌باشند گرچه یکی دو مورد از این داستان‌ها به صورت نثر نقل شده است.

جفری چاوسر

خرید کتاب حکایت های کنتربری از ایران کتاب 🛒

۱۰- سفرهای گالیور، جاناتان سوییفت

یکی دیگر از آثار مشهور موجود در لیست ما که احتمالا همه شما کارتون یا فیلم آن‌را دیده‌اید. سوییفت در این کتاب  حال خوب کن، قصد داشته تا نوشته‌ای هزل بر داستان‌های ماجراجویانه آن دورا ن بنویسد. گالیور در قصه او گاهی در سرزمین لی‌لی پوت‌ها است که هر کدام از مردمش به اندازه یک بند انگشتند و گاهی هم سر از براب دینگ نَگ سر در می‌آورد که آدم‌هایی غول پیکر در آن زندگی می‌کنند. خواندن کتاب سفرهای گالیور می‌تواند حتی از تماشای کارتون آن هم جذابتر باشد.

خرید کتاب سفرهای گالیور از ایران کتاب 🛒

کتاب‌ هایی از ادبیات فرانسه که باید خواند

بعد از انگلستان نوبت به فرانسه می‌رسد. آثار فرانسوی همیشه در طول تاریخ الهام بخش بسیاری از نویسندگان سایر نقاط جهان هم بوده‌اند. به همین علت هم ما تصمیم داریم تا برخی از برترین آثار فرانسوی تاریخ را به شما معرفی کنیم که مطالعه آن‌‌ها خالی از لطف نیست.

۱۱- بیگانه، آلبر کامو

کتاب فرانسوی بیگانه آلبر کامو

مانند سایر آثارش، کامو در بیگانه هم زندگی و معنایش را به چالش می‌کشد. به بیان او و سایر نویسندگان اگزیستانسیالیسم، زندگی به خودی خود بی معناست و این تصمیمات و رویکرد ماست که به آن معنا می‌بخشد. از این رو کامو در بیگانه فردی را به تصویر می‌کشد که هیچکدام از تصمیماتش بر پایه عقل و منطق نیست. شما هم اگر دوست دارید قوانین زندگی خود را به چالش بکشید، بیگانه کتابی است که باید بخوانید.

 

۱۲- شازده کوچولو، آنتوان دو سنت اگزوپری

عکس کتاب شازده کوچولو

مشهورترین اثر ادبیات فرانسه در کنار بینوایان همین شاهکار اگزوپری است. گرچه بسیاری از افراد به خاطر اسم و روند داستان این کتاب را “بچگانه” می‌دانند، اما شازده کوچولو کتابی است که هر بزرگسالی باید آنرا بخواند. قصه عشق، غم، دوستی، تنهایی و جستجو در جهان اطراف که شازده کوچولو را به یکی از تاثیرگذارترین کتاب‌های جهان تبدیل کرده است. در ضمن، بد نیست بدانید این کتاب تا به حال به ۲۵۰ زبان مختلف ترجمه شده است! برخی حتی این کتاب را به خاطر نگرش عمیق آن در لیست بهترین کتاب های روانشناسی کودک نیز قرار می‌دهند. 

۱۳- بینوایان، ویکتور هوگو

یکی از بلندترین آثار ادبی نوشته شده در تاریخ که داستان فوق‌العاده آن در کنار شخصیت‌پردازی حیرت انگیز ویکتور هوگو باعث شده تا به لیست کتاب هایی که باید خواند اضافه شود. بینوایان قصه مهربانی و عشق است، عشق انسان‌ها به یکدیگر که به آن‌ها کمک می‌کند تا ناملایمات روزگار سخت را تاب بیاورند. همچنین ویکتور هوگو در این کتاب به خوبی فضای وقت فرانسه را به تصویر کشده است و قلم بی‌نظیر او باعث می‌شود که خواننده با تمام شخصیت‌های درون قصه احساس همدردی کند.

خرید کتاب بینوایان از ایران کتاب 🛒

۱۴- کنت مونت کریستو، الکساندر دوما

بسیاری از شما دوما را با رمان مشهور او یعنی “سه تفنگدار” می‌شناسید. اما کنت مونت کریستو داستان جذاب دیگری است که ما تصمیم گرفتیم در لیست بهترین کتاب‌های تاریخ قرار دهیم. داستان از جایی شروع می‌شود که ادموند دانتس با توطعه چند نفر به خاطر گناهی که هیچگاه مرتکب نشده به زندان می‌افتد. اما در زندان چیزهایی یاد می‌گیرد که انگیزه او را برای فرار و انتقام گرفتن دو چندان می‌کند.

خرید کتاب کنت مونت کریستو از ایران کتاب 🛒

در هوش برتر ایرانیان بخوانید: تقویت حافظه و حواس همیشه جزو دغدغه‌های انسان بوده است. راه حل‌هایی مثل داروی تقویت حافظه هم می‌تواند برای دانشجویان هم افراد مسن کاربردی باشد.


۱۵- سرخ و سیاه، استندال

حتما کتاب سرخ و سیاه را بخوانیددر سودای رسیدن به جایگاه و مقام بالاتر، ژولین سورل، جوان رعنا و خوش چهره قصه ما، به هر دری می‌زند. قصه سرخ و سیاه داستان روبرو شدن با واقعیت‌های جامعه و تن دادن به برخی کارهاست که اگرچه باب میل افراد نیست، اما ناچارند برای رسیدن به اهداف خود به آن‌ها دست بزنند.

۱۶- بیست هزار فرسنگ زیر دریا، ژول ورن

سال‌ها قبل از اینکه چیزی به نام زیردریایی اختراع شود، ژول ورن داستانی نوشت که سراسر تخیل و جذابیت است. خواندن کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا درست به اندازه دیدن فیلم آن جذاب و لذتبخش است. اگر به داستان‌های ماجراجویانه و تخیلی علاقه‌مند هستید، بدون شک این کتاب انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.

۱۷- مادام بوواری، گوستاو فلاوبرت

اما بوواری دختری روستایی است که حالا از زندگی در حاشیه شهر خسته شده و به دنبال تجربیات جدید است. فضای جالب داستان به همراه رئالیسمی که در قصه وجود دارد این کتاب را در زمان چاپ به پرفروش ترین کتاب فرانسه تبدیل کرد. ما هم بی‌دلیل آن‌را در لیست کتاب‌هایی که باید بخوانیم قرار نداده‌ایم.

خرید کتاب مادام بوواری از ایران کتاب 🛒

۱۸- گوژپشت نوتردام، ویکتور هوگو

ویکتور هوگو بدون شک از مهمترین نویسندگان تاریخ فرانسه است و دیدن دو اثر از او در این لیست اصلا چیز عجیبی به حساب نمی‌آید. قصه گوژپشت نوتردان به قدری تاثیرگذار و گیراست که خواننده با هر بخش از آن به خوبی ارتباط برقرار می‌کند. بعد از اتمام این کتاب تا مدت‌ها داستان زیبای آن در ذهن شما نقش خواهد بست.

گوژپشت نوتردام کتابی که باید خواند

خرید کتاب گوژپشت نوتردام از ایران کتاب 🛒

کتاب هایی که از ادبیات روسیه که باید خواند

ادبیات روسیه به آثار نسبتا پیچیده و فلسفی‌اش معروف است. رمان‌های روسی معمولا بنیادی ترین لاایه‌های زندگی بشر را بررسی می‌کنند و اخلاقیات در آن‌ها معنای خاصی دارد. پس بیایید چند نمونه از این آثار ارزشمند را با هم بررسی کنیم.

۱۹- جنگ و صلح، لئو تولستوی

غیر ممکن است که به طور کلی در مورد رمان‌ها صحبت کنیم و حرفی از شاهکار بی‌همتای تولستوی به میان نیاوریم. گذشته از داستان و روایت منحصر به فرد آن، جنگ و صلح در واقع اثری است که از لحاظ ارزش ادبی بسیار اهمیت دارد. در واقع تولستوی با نگارش این رمان استانداردهای جدیدی از رمان‌نویسی را به وجود آورد. به طوری که تقریبا تمامی رمان‌ها و رمان نویسان بعد از او، از این اثر به یاد ماندنی تاثیر گرفتند.

کتاب فوق العاده جنگ و صلح

خرید کتاب جنگ و صلح از ایران کتاب 🛒

۲۰- جنایات و مکافات، فئودور داستایفسکی

همانطور که گفتیم اخلاقیات یک تم مشترک بین آثار روسی است. در جنایات و مکافات شاید بیش از هر اثر دیگری اخلاقیات دیده شده و گاها زیر سوال می‌رود. داستایفسکی در این رمان نشان می‌دهد که گاهی ناملایمات روزگار و جامعه می‌توانند زندگی آدمی را دستخوش تغییر کنند و او را به این باور برسانند که برخی چیزها در تقدیر او نوشته شده و خودش قادر به تغییر آن‌ها نیست. جنایات و مکافات بی‌شک جزو هر لیستی از کتاب هایی است که باید بخوانیم.

خرید کتاب جنایات و مکافات از ایران کتاب 🛒

۲۱- مرشد و مارگاریتا، میخائیل بولگاکف

مرشد و مارگاریتا کتاب هایی که باید خواندیکی از سیاه‌ترین کمدی‌های تاریخ که بولگاکف قبل از نوشتن آن می‌دانست که ممکن است کشته یا دستگیر شود، اما با این حال این ریسک را به جان خرید و رمان کم نظیرش را نوشت. اما به قدری در ترس و اضطراب بود که فورا نسخه اصلی را سوزاند! او سپس دوباره این اثر را از نو خلق کرد. بعد از چاپ، کتاب او به قدری سانسور شده بود که تقریبا تمام مطالب اصلی آن از بین رفته بود. با این حال این اثر به دلیل قلم فوق‌العاده او، از کتاب‌هایی است که همیشه شیطان را در ذهن شما تداعی می‌کند. البته، در قامت یک گربه سخنگو!

۲۲- دکتر ژیواگو، باریس پاسترناک

یکی از آثاری که تحت تاثیر جنگ و صلح نوشته شده است. عاشقانه‌ای در دل انقلاب روسیه که خواننده را با خود به قلب این کشور می‌برد. اثری حماسی که در آن کنار عشق، درد و رنج را هم تجربه خواهید کرد. داستان یوری ژیواگوی جوان که هم شاعر است و هم پزشک، اما در هیچ کدام جایگاهی را که دوست داشته کسب نکرده است. حالا و در بحبوحه انقلاب روسیه، او به دنبال فرصتی برای نشان دادن خود و توانایی‌هایش است.

خرید کتاب دکتر ژیواگو از ایران کتاب 🛒

۲۳- مرگ ایوان ایلیچ، لئو تولستوی

یکی دیگر از شاهکارهای ادبیات روسیه که باز هم به تولستوی تعلق دارد. مرگ ایوان ایلیچ روایتی از یک فرد موفق که به ناگاه متوجه می‌شود دچار یک بیماری سخت درمان شده است. تولستوی در این اثر مراحل پذیرش این اتفاق توسط ایوان ایلیچ را به زیبایی هرچه تمام تر به تصویر کشیده است. همین ویژگی هم باعث می‌شود که ما این اثر را یکی از کتاب هایی که باید بخوانیم قلمداد کنیم، چرا که داستان آن هیچگاه از ذهن شما پاک نخواهد شد.

خرید کتاب مرگ ایوان ایلیچ از ایران کتاب 🛒
علاوه بر تمام آثار گفته شده، آثار دیگری مثل برادران کارامازوف و ابله از داستایفسکی و یا نمایشنامه‌ها و داستان‌های کوتاه آنتون چخوف هم می‌توانند در این لیست قرار بگیرند.

کتاب هایی که از ادبیات آلمان که باید خواند

در این بخش قصد داریم کتاب‌هایی را به شما معرفی کنیم که اگرچه برخی از آن‌ها به زبان آلمانی نوشته‌ شده‌اند، اما ممکن است در ادبیات آلمان نگنجند. اما سعی کردیم برای سهولت شما آن‌ها را نیز در این دسته‌بندی قرار دهیم. ادبیات آلمان و به طور کلی زبان آلمانی عمیق و لایه لایه است. برای همین هم انتظار می‌رود رمان‌هایی که به این زبان نوشته می‌شوند هم چنین شرایطی را داشته باشند. حال بیایید با هم به سراغ چند مورد از مهمترین آثاری که به زبان آلمانی نوشته شده‌اند برویم.

۲۴- عقاید یک دلقک، هاینریش بل

شاید آشناترین کتاب آلمانی موجود در لیست ما، همین اثر باشد. عقاید یک دلقک داستان هانس شنیر است. دلقکی که خیلی زود و همان ابتدای داستان دختری که دوستش دارد را به خاطر اختلافات اعتقادی از دست می‌دهد. اما این پایان ماجرای هانس نیست. هرچه داستان جلوتر می‌رود، او مجبور می‌شود با مشکلات دیگری از جمله بی‌پولی دست و پنجه نرم کند.

عقاید یک دلقک از بهترین کتاب های جهان

بسیاری این کتاب را روایتگر مشکلات اجتماعی پس از دوران هیتلر و جنگ می‌دانند. هاینریش بل همچنین سعی کرده تا در این کتاب خود نقش منفی کلیسای کاتولیک را در زندگی مردم آن دوران نشان دهد. همین موضوع هم باعث شد بعد‌ها و پس از اینکه بل برنده جایزه نوبل شد، از سوی کلیسای کاتولیک مورد حمله و هجمه قرار بگیرد.عقاید یک دلقک از سال ۱۳۴۹ تا به امروز در ایران چاپ و منتشر شده است و می‌توانید آن را تقریبا در هر کتاب‌فروشی پیدا کنید.

خرید کتاب عقاید یک دلقک از ایران کتاب 🛒

۲۵- کوه جادو، توماس مان

کوه جادو از کتاب هایی که باید خوانداثری ناتورالیستی از توماس مان که با توجه به تم غالب آن در مورد انسان و طبیعت است. توماس مان اولین نویسنده آلمانی است که برنده جایزه نوبل شده و بسیاری هم دلیل به دست آوردن این جایزه را نگارش این کتاب می‌دانند. او در این کتاب سعی کرده تا رابطه انسان و طبیعت و میل انسان نسبت به طبیعت را به خوبی به تصویر بکشد. چیزی که با رشد و پیشرفت جوامع و گسترش شهر نشینی تقریبا رو به فراموشی است.

همانطور که گفتیم بیشتر آثار نویسندگان آلمانی لایه لایه است و این کتاب نیز از این قاعده مستثنی نیست. کوه جادو داستان جوانی به نام هانس کاستروپ است که به دیدار پسرخاله خود یوآخیم در کوه‌های آلپ سوئیس می‌رود. اما زمانی که به آسایشگاه محل اقامت او می‌رسد، به جای ۷ روز ، هفت سال تمام را آن‌جا می‌گذارند. چرا که به محض رسیدن احساس می‌کند که خود او نیز در درونش حس بیماری را دارد. آسایشگاه یا همان مرکز درمانی که او در آن ساکن است از همه جا اروپا مریض می‌پذیرد. هانس هم سعی می‌کند که به جای بی‌تحرک ماندن، علوم و مهارت‌های جدیدی را بیاموزد. هانس ۷ سال را در این رویاها می‌گذارند تا زمانی که بانگ جنگ جهانی او را از خواب غفلت بیدار کرده و به میدان جنگ می‌فرستد.

بسیاری این رمان توماس مان را نمادی از اروپای مریض آن دوران می‌دانند. خواندن این کتاب تقریبا ۱۰۰۰ صفحه‌ای اگرچه زمان زیادی می‌طلبد، اما بدون شک لذت فراوانی هم خواهد داشت.

خرید کتاب کوه جادو از ایران کتاب 🛒

۲۶- مسخ، فرانتس کافکا

کتاب مسخ فرانتس کافکا

تصور کنید یک روز صبح از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید که به یک حشره غول پیکر تبدیل شده‌اید. از اینکه به ۶ پای زشت و بدترکیب خود نگاه کنید و بدن قهوه‌ای رنگتان را با نگاهی برانداز کنید، چه احساسی خواهید داشت؟ خب اگر تعجب کرده‌اید بد نیست بدانید که این دقیقا داستان کتاب مسخ است. مسخ یکی از بهترین کتاب هایی است که در ژانر فانتزی باید خواند و سال‌هاست که در دانشگاه‌های سراسر جهان تدریس می‌شود. با وجود اینکه داستان کتاب در ابتدا شما را کمی شوکه کرده و حتی به خنده وا می‌دارد، در ادامه متوجه می‌شوید که شاهکار فرانتس کافکا تا چه اندازه مهم و عمیق است.

رمان مسخ یکی از کوتاه‌ترین آثار لیست ما است اما در عین حال پر از مضامین مهم و قابل توجه است. در درجه اول ما با فردی روبرو می‌شویم که حالا به لکه ننگ و نفرت خانواده خود تبدیل شده است. گرگور سامسا، نقش اول این داستان یک روز صبح که از خواب بیدار شده می‌فهمد که به شکل یک موجود سوسک مانند غول پیکر درآمده است. اما نکته تلخ ماجرا این است که خانواده او همچنان از او انتظار دارند که سر کار برود و پول به دست آورد. انزوا و ناراحتی عمیق روحی، در مقابل انتظاراتی که اعضای خانواده از گرگور دارند همگی تضادهایی هستند که مسخ را به کتابی جاودان در ادبیات آلمان تبدیل کرده است.

خرید کتاب مسخ از ایران کتاب 🛒

همچنین بخوانید: افزایش تمرکز تاثیر بسزایی در مطالعه و یادگیری دارد. با یادگیری تکنیک‌های افزایش و تقویت تمرکز می‌توانید بازدهی خود را در مطالعه کتاب بالاتر ببرید.


۲۷- فاوست، یوهان ولفگانگ فون گوته

فاوست گوته از کتاب هایی که باید خواند

یکی از پر تکرارترین داستان‌های تاریخ ادبیات. داستان فردی که روحش را به شیطان می‌فروشد. اولین فردی که این افسانه را در اروپا به رشته تحریر درآورد، کریستوفر مارلو بود. او در نمایشنامه‌ای به نام “دکتر فاوستوس” این افسانه را از زبان خود بازگو کرد. روایت گوته هم شباهت زیادی به نمایشنامه مارلو دارد. در واقع اولین شباهت آن‌ها این است که هر دو نمایشنامه‌اند. اما روایت گوته دو بخش دارد که بخش اول آن بین خداوند و شیطان می‌گذرد. در این قسمت شیطان به خدا می‌گوید که بندگانش گمراه شده‌اند و بشریت رو به زوال و نابودی است.

در صحنه دوم اما ما با خود فاوست روبرو می‌شویم. فاوست دانشمند، ستاره‌شناس، پزشک و کیمیاگری است که حالا احساس ناامیدی می‌کند. او که حالا خود را دانای کل می‌داند و به باور خویش همه چیز را یاد گرفته، دیگر شور و شوقی در زندگی خود پیدا نمی‌کند. در همین زمان سر و کله مفیستو (نماینده شیطان) پیدا می‌شود و به او پیشنهاد می‌کند تا روحش را به شیطان بفروشد و در عوض بتواند چیزی فراتر از علوم زمینی دریافت کند. تراژدی فاوست از آن دست افسانه‌ها و کتاب هایی است که باید خواند ، پس چه بهتر که روایت گوته بزرگ را از آن مطالعه کنید.

خرید کتاب فاوست از ایران کتاب 🛒

کتاب هایی که از ادبیات آمریکای جنوبی و اسپانیا باید خواند

در این قسمت هم به سراغ آثاری از آمریکای جنوبی و به طور کلی برخی از آثار اسپانیایی و پرتغالی زبان می‌رویم که بی شک باید قبل از مرگ این کتاب‌ها را خواند.

۲۸- صد سال تنهایی، گابریل گارسیا مارکز

مگر می‌شود لیستی از بهترین کتاب هایی که باید خواند تهیه کرد و اسمی از مارکز و اثر بی‌نظیر او در آن برده نشود؟ صد سال تنهایی رمانی است که تلفیق جادو و واقعیت در آن خواننده را مسحور می‌کند. داستان چند نسل از خانواده بوئندیا که چالش‌ها و مشکلاتی که با آنها روبرو می‌شوند در کنار رسم و رسومات امریکای جنوبی، باعث شده که بسیاری این رمان را بین ۳ رمان برتر تاریخ قرار دهند.

صد سال تنهایی

۲۹- دُن کیشوت، میگل سروانتس

بسیاری این اثر را اولین رمان تاریخ می‌نامند. دن کیشوت نقیضه‌ای است بر دوران شوالیه‌گری و توهمات ایده‌آل گرایانه آن زمان. تصوراتی که در قالب طنزی تلخ نشان می‌دهند که یک تنه عوض کردن جهان تا چه اندازه می‌تواند مضحک و خنده‌دار باشد. سروانتس رمان بلند خود را در بخش‌های مختلف و در قالب ماجراجویی‌هایی نوشته است که این امکان را برای خواننده فراهم می‌کند تا بتواند به مرور زمان آنرا بخواند. بد نیست بدانید رمان دن کیشوت در رنده بندی پرفروش ترین کتاب های جهان در صدر لیست است. آن هم با ۵۰۰ میلیون نسخه فروش!

۳۰- عروسی خونین، فدریکو گارسیا لورکاعروسی خونین کتاب هایی که باید خواندنمایشنامه لورکا یکی از مشهورترین آثار وی است که داستان آن به بدبینی مادرشوهری نسبت به عروسش برمی‌گردد. مناسبات خانوادگی و هم خون بودن یا نبودن دو خانواده از تم‌های اصلی این نمایشنامه است. اوضاع وقتی پیچیده‌تر می‌شود که معشوقه عروس، حالا در حالی بازگشته است که متاهل است. لورکا شاعر و نمایشنامه بزرگی است و عروسی خونین به قدری خوب هست که در لیست بهترین کتاب هایی که باید بخوانیم قرار بگیرد. 

۳۱- سور بز، ماریو بارگاس یوسا

تروخیو یکی از بزرگترین دیکتاتورهای تاریخ است که مدت ۳۱ سال بر جمهوری دومینیکن حکومت کرد. در طول حکومت او مردم این کشور با مشکلات بسیاری روبرو بودند و فضای حاکم اجازه هیچگونه اعتراضی را به آن‌ها نمی‌داد. یوسا هم در این کتاب داستان او و حکومتش را بیان می‌کند، آن‌هم در قالب سه خط روایی مختلف که هر یک از آن‌ها ما را با بخشی از جنایات تروخیو آشنا می‌کنند. بر خلاف اکثر آثار امریکای جنوبی در سور بز خبری از رئالیسم جادویی و عناصر اسرار آمیز نیست. یوسا با مطالعه در مورد وضعیت آن دوران دومنیکن توانسته اثری خلق کند که تماما بر اساس واقعیت‌هاست.


بیشتر بدانیم: انتخاب یک دوره آموزش زبان انگلیسی خوب می‌تواند در تمام انگیزه و اهداف ما موثر باشد. تیم تخصصی هوش برتر ایرانیان این افتخار را دارد تا یکی از بهترین دوره‌های آنلاین و خودآموز را به شما ارائه کند.


۳۲- کیمیاگر، پائولو کوئیلوکیمیاگر

مهمترین کتاب کوئیلو، نویسنده پرکار برزیلی بدون شک همین کیمیاگر است. کیمیاگر قصه‌ی چوپان جوانی است که رویاها و آرزوهایش را با تمام گوسفندانی که دارد معامله می‌کند. سپس در مسیر ماجراجویی قدم می‌گذارد و اتفاقاتی را تجربه می‌کند که نظیر آن را در کمتر رمانی خواهید دید. کیمیاگر برای کسانی که به داستان‌های ماجراجویانه علاقه‌مند هستند انتخاب فوق‌العاده‌ای خواهد بود. همچنین بسیاری این داستان را به عنوان یکی از بهترین کتاب های انگیزشی نیز می‌دانند و انگیزه و تلاش سانتیاگو را الگویی برای افرادی می‌دانند که دنبال دستیابی به اهدافشان هستند. 

۳۳- بیست سرود عاشقانه و یک غم‌آوا، پابلو نرودا

پابلو نرودا، دیپلمات و سناتور شیلیایی این مجموعه شعر را زمانی منتشر کرد که تنها ۱۹ سال داشت. اما با این حال این اثر او همچنان پرفروش‌ترین مجموعه شعری است که به زبان اسپانیایی نوشته شده است. تصویرسازی‌های استادانه و احساساتی که در این اثر جریان دارد آن را به یکی از بهترین کتاب هایی تبدیل کرده است که هر کسی باید قبل از مرگ آنرا بخواند.

۳۴- داستان‌ها، خورخه لوئیس بورخس

آخرین پیشنهاد ما مجموعه داستانی است از شاعر بزرگ و بلند آوازه ادبیات آرژانتین، خورخه لوئیس بورخس. داستان‌های بورخس عمدتا از تم‌های مشترک در امریکای جنوبی پیروی می‌کنند. داستان‌های جذاب و در عین حال پیچیده، این مجموعه را به انتخاب مناسبی تبدیل کرده است.


بیاموزیم: در مقاله یادگیری زبان انگلیسی در خانه ما بهترین کتاب‌های خودآموز زبان انگلیسی را به شما معرفی می‌کنیم. همچنین چندین راه دیگر برای خودآموزی زبان به شما آموزش خواهیم داد.


کتاب هایی که باید از ادبیات آفریقا خواند

ادبیات آفریقا برگرفته از رنج‌هایی است که مردم آن متحمل شده‌اند. از فقر و تنگدستی گرفته تا تجاوز و استثمار بیگانگان، همگی چیزهایی بوده‌اند که مردم آفریقا در طول تاریخ با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کردند. بیشتر آثار نوشته شده توسط نویسندگان آفریقایی هم همین مضمون‌ها را دنبال می‌کند. حال بیایید با هم ببینیم که برخی از خواندنی‌ترین آثار ادبیات آفریقا کدامند.

۳۵-همه چیز فرو می‌پاشد، چینوآ آچه‌بی

همه چیز فرو می‌پاشد

استعمار، خرافات و آفریقا. این‌ها مهمترین چیزهایی است که شما در رمان‌های آفریقایی پیدا می‌کنید. همه چیز فرو می‌پاشد یکی از مشهورترین کتاب‌هایی است که به دست یک آفریقایی تبار نوشته شده باشد. تقریبا غیر ممکن است که لیستی از بهترین کتاب های جهان را بخوانید و این کتاب را در آن پیدا نکنید. داستان این رمان در اواخر قرن نوزدهم اتفاق می‌افتد. جایی که تضاد بین فرهنگ سنتی و کهن مردم نیجر، با فرهنگی که استعمارگران سعی در گسترش آن را دارند بیش از هرچیز به چشم می‌خورد.

آچه‌بی همچنین در این رمان به خوبی نقش خرافات را در زندگی مردم آفریقا به تصویر کشیده است. تاثیری که خرافات می‌تواند بر روی زندگی مردم بگذارد به بهترین شکل در این رمان رسم شده است. رمان به سه بخش تقسیم می‌شود. بخش اول به بیان اطلاعاتی در مورد زندگی ایگبو، شخصیت اصلی داستان می‌پردازد و پیش زمینه‌ای از محل سکونت او و آداب رسوم مربوط به آن جا را بازگو می‌کند. در دو بخش بعدی اما نویسنده به سراغ تاثیر استعمارگرایان و مبلغان مسیحی بر روی زندگی افراد رفته است. همه چیز فرو می‌پاشد حتما از آن دست کتاب هایی است که باید در برنامه مطالعه خود قرار دهید.

 


 

۳۶- رسوایی یا ننگ، اثر جان ماکسول کورتسی

مشهورترین اثر نویسنده سفید پوست اهل آفریقای جنوبی که موفق به برنده شدن جایزه من بوکر نیز شد. کتاب رسوایی داستان استاد دانشگاهی را روایت می‌کند که علیرغم از دست دادن جایگاه شغلی و اجتماعی خود، همچنان به دنبال راهی برای تجربه زندگی بهتر است. برای همین هم با یکی از دانشجویان خود وارد رابطه می‌شود. رابطه‌ای که آن قدرها هم برای او خوشایند نخواهد بود. کورتسی که برنده نوبل ادبیات هم شده است، در این اثر خود سعی دارد نقش و تاثیر تصمیمات ما را بر روی سرنوشتمان نشان بدهد. همانطور که ما در طول قصه می‌خوانیم، تصمیم‌های ریز و درشت ما در طول زندگی می‌توانند تاثیرات بزرگی بر روی آینده ما بگذارند. همچنین برخی منتقدان این رمان را نشان دهنده تاثیرات منفی فرهنگ سفید پوستان بر آفریقای جنوبی می‌دانند.

۳۷- میرامار، نجیب محفوظ

میرامار نجیب محفوظ

شاید این کتاب بهترین اثر نجیب محفوظ نباشد، اما بدون شک کتابی است که به اندازه لیاقتش مورد توجه قرار نگرفته است. میرامار داستان ساکنین یک پانسیون است. صاحب این پانسیون زنی یونانی است که خدمتکاری مصری به نام زهره دارد. زهره دختری روستایی است که تصمیم گرفته برای رشد و فاصله گرفتن از روستا به شهر بیاید و کار کردن را شروع کرده است. اما و سادگی او باعث می‌شود توجه ساکنین پانسیون رفته رفته به او جلب شود.

نجیب محفوظ که او هم برنده جایزه نوبل ادبیات است، در این رمان سعی کرده تا با نمادگرایی وضعیت جامعه مدرن مصر را به تصویر بکشد. زهره نماد یک مصری مدرن است که جناح‌ها و قدرت‌های گوناگون سیاسی عقیدتی هر یک او را به سمت خود می‌کشند. داستان این کتاب توسط ۴ راوی مختلف روایت می‌شود. چیزی که ما را به یاد شاهکار آکیرا کوراساوا یعنی فیلم راشومون (Rashomon) می‌اندازد.


همچنین بخوانید: آموزش زبان انگلیسی برای مهاجرت جزو اولین قدم‌هایی است که باید بردارید. تیم هوش برتر هم شما را با اولویت‌های مهاجرت آشنا می‌کند و هم شما را در مسیر یادگیری زبان کمک می‌کند.


 

بهترین کتاب های ایرانی که باید خواند

بالاخره می‌رسیم به کتاب‌هایی که احتمالا بسیاری از آن‌ها را مطالعه کرده‌ایم. برخی کتاب‌های ایرانی مانند مثنوی یا شاهنامه و آثار حافظ و سعدی برای همه آشنا هستند. پس در این بخش سعی کردیم به جای آن‌ها برخی از رمان‌ها و کتاب هایی که از ادبیات ایران باید خواند را بیاوریم. راستی اگر دوست داشتید با رمان‌های ایرانی بیشتر آشنا شویم پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله بهترین کتاب های ایرانی را مطالعه کنید. 

۳۸- چشمهایش، بزرگ علوی

چشمهایش کتاب هایی که باید خواند

داستان رازآلود و در عین حال جذاب بزرگ علوی روایتی است از زندگی ماکان، هنرمند نقاشی که سابقه مبارزات سیاسی با رضا شاه را هم در کارنامه دارد. راوی این قصه ناظم مدرسه‌ای است که برگزاری نمایشگاه نقاشی ماکان هم به او سپرده شده است. یکی از آثار به جا مانده از ماکان، تابلویی است از چشمان یک زن. زنی که گویی رازی مهم را درون چشم‌هایش پنهان کرده است. ناظم مدرسه هم به دنبال کشف این راز مهم به دنبال سرنخ‌های برای آن می‌گردد. این اثر که به نوعی اثری سیاسی است، توانست بزرگ علوی را به شهرت و محبوبیت زیادی برساند.

۳۹- سمفونی مردگان، عباس معروفی

سمفونی مردگان کتاب هایی که باید خواند

همه ما افرادی را دیده‌ایم که شوق و ذوق هنری آن‌ها توسط خانواده از بین رفته یا سرکوب شده است. آیدین قصه عباس معروفی هم همین سرگذشت را دارد. داستان معروفی از ۳ دید روایت می‌شود. یکی اورهان، پسر بزرگ خانواده، دیگری خود آیدین و سومی معشوقه او، سورملینا. عباس معروفی با وجود اینکه تابحال به اردبیل سفر نکرده است، به قدری در توصیف آنجا ظریف عمل کرده که خواننده خود را در همان زمستان سرد تصور می‌کند. سمفونی مردگان بدون شک یکی از بهترین کتاب‌های ایرانی است که هر فرد کتابخوانی باید بخواند.

۴۰- یوزپلنگانی که با من دویده‌اند، بیژن نجدی

مجموعه‌ای از ۱۰ داستان کوتاه در مورد مرموزترین موضوع زندگی بشر، مرگ! بیژن نجدی  در این اثر موضوع مرگ را در قالب ۱۰ داستان و با رویکردهایی کاملا متفاوت به پیش کشیده است. خواندن هر یک از این داستان‌ها می‌تواند تا مدت‌ها ذهن ما را به خود مشغول کند.

۴۱- سووشون، سیمین دانشور

درست همانطور که یوسا در سور بز، سرگذشت دومنیکن را در دوران حکومت تروخیو نشان داد، دانشور هم به زیبایی دوران جنگ جهانی دوم را در ایران و در منطقه فارس به نمایش کشیده است. در این میان نحوه برخورد زری و یوسف، دو نفری که یکدیگر را دوست دارند اما تفاوت عقیده آن‌ها را در مقابل یکدیگر قرار داده است هم جالب است. شخصیت پردازی فوق‌العاده دانشور در این رمان از نکات مثبت آن است که باعث شده شخصیت‌های موجود در سووشون برای همیشه در یاد ما باقی بمانند.


همچنین بخوانید: فتوریدینگ یا عکس خوانی ذهنی چیست؟


۴۲- کلیدر، محمود دولت آبادی

کلیدر

بلندترین رمان ایرانی که حدود ۳۰۰۰ صفحه است، روایتگر داستان رعیت‌های ایرانی است. آن هم در زمانی که حکام و خان‌ها به بدترین شکل از قدرت خود بر علیه آن‌ها استفاده می‌‎کردند. داستانی که علاوه بر نشان دادن پستی‌ها و بلندی‌های زندگی قبایل کوچ نشین خراسان، عشق و امید هم در آن جریان دارد. دولت آبادی در دست‌نوشته‌های خود نوشته است که قصد داشته با تمام کردن و انتشار کلیدر، هم یادگاری برای نسل‌های آینده بگذارد و هم به نوعی دین خود را به مردمی که در کنار آن‌ها زندگی کرده است ادا کند.

۴۳- شوهر آهو خانم، علی‌محمد افغانی

یکی از تحسین‌شده ترین آثار ادبیات فارسی که نثر آن بسیاری را مجذوب خودش می‌کند. نویسنده در این کتاب فقط خود را محدود به یک موضوع خاص و افراد خاصی نکرده است. بلکه دغدغه او مسائلی است که در زندگی هر روزه ما اتفاق می‌افتد. در طول زمان خواندن رمان شما به قدری با شخصیت‌های داستان همراه می‌شوید که به ناگاه خود را در میانه قصه پیدا می‌کنید. شوهر آهوخانم اولین بار با هزینه شخصی علی‌محمد افغانی به چاپ رسید. اما از آن روز تا الان یکی از مهمترین و پرفروش‌ترین آثار ادبیات فارسی ایران بوده است.

۴۴- بوف کور، صادق هدایتبوف کور یکی از کتاب هایی که باید خواند

راوی داستان هدایت یک نقاش است، البته او تابلو نمی‌کشد بلکه روی قلمدان نقاشی می‌کند. او معمولا موضوع نقاشی‌هایش را با نگاه کردن به بیرون از سوراخی که در پستوی خانه‌اش هست پیدا می‌کند. اما روزی منظره‌ای از یک دختر می‌بیند، که چشمانش او را سحر می‌کند. داستان بوف کور در دو قسمت روایت می‌شود. بوف کور علیرغم تمام پیچیدگی‌هایی که در روند روایی داستان دارد، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ ایران است. برای همین هم ما تصمیم گرفتیم شاهکار صادق هدایت را در لیست کتاب‌هایی که باید بخوانیم قرار دهیم.

۴۵- چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم، زویا پیرزاد

داستان زنی ارمنی که حالا به ناچار به آبادان آمده تا آنجا زندگی کند. پیرزاد که خود ارمنی‌تبار است در این کتاب به شکل زیبایی نشان می‌دهد که یک زن باید برای انس گرفتن با محیط جدید چه چالش‌هایی را پشت سر بگذارد. همچنین زمانی که سر و کله مردی غریبه به زندگی متاهلی او باز می‌شود، چه افکاری از درون ذهن او می‌گذرند. چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم قصه‌ای است که در دهه ۴۰ ایران اتفاق می‌‎افتد و پیرزاد در آن گریزی هم به اتفاقات سیاسی آن دوران می‌زند. زویا پیرزاد به عنوان یکی از مهمترین نویسندگان زن ایرانی به حساب می‌آید که برخی کتاب های حوزه زنان و فمینیسم هم توسط او نوشته شده‌اند. 

۴۶- استخوان خوک و دست‌های جذامی، مصطفی مستور

گرچه بسیاری از افراد مستور را با “روی ماه خداوند را ببوس” می‌شناسند، اما این کتاب هم ارزش این را دارد که در بین کتاب‌هایی که باید بخوانیم قرار بگیرد. استخوان خوک و دست‌های جذامی روایتی است از ساکنین یک آپارتمان و اینکه مشکلات و دغدغه‌های هر یک تا چه اندازه از هم جدا و به هم نزدیک هستند. مستور سعی کرده در این اثر دغدغه‌های افراد مختلف را در داخل یک جامعه کوچک که همان ساختمان محل زندگی آن‌هاست به تصویر بکشد.

۴۷- ماهی سیاه کوچولو، صمد بهرنگیماهی سیاه کوچولو

اگرچه این اثر بهرنگی بیشتر به عنوان یک اثر کودک شناخته می‌شود و حتی به خاطر آن برنده جایزه هم شده است. اما ماهی سیاه کوچولو به قدری عمیق هست که بتواند هر خواننده‌ای را مجذوب خودش کند. این کتاب داستان ماهی کوچکی است که تصمیم می‌گیرد سرانجام زندگی هر روزه خود را رها کند و دل به دریا بزند تا چیزهای جدیدی را ببیند و تجربه کند. همچنین برداشت‌های سیاسی زیادی از این کتاب شده است.


بیشتر بخوانید: عادت های صحیح مطالعه


۴۸- شازده احتجاب، هوشنگ گلشیری

آخرین اثر ایرانی لیست بهترین کتاب هایی که باید بخوانیم مرثیه‌ای است بر نظام شاهی و خانی در ایران. شازده احتجاب که از نوادگان قاجار است، حالا سلطنت خود را رو به افول می‌بیند. از این رو دست به اعمالی می‌زند که در شرایط عادی شاید هیچوقت فکر انجام آن‌ها را نمی‌کرد.

۴۹- همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها، رضا قاسمی

هموایی شبانه ارکستر چوب ها

“مثل اسبی بودم که پیشاپیش وقوع فاجعه را حس کرده باشد. دیده‌ای چه طور حدقه‌هاش از هم می‌درند و خوفی را که در کاسه‌ی سرش پیچیده باد می‌کند توی منخرین لرزانش؟ دیده‌ای چطور شیهه می‌کشد و سم می‌کوبد به زمین؟ نه، من هم ندیده‌ام. ولی، اگر اسبی بودم هراس خود را اینطور برملا می‌کردم. “

همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها داستان غربت است. غربت کسانی که برخی به خاطر مهاجرت و برخی به خاطر تبعید حالا در گوشه‌ای از جهان دور هم جمع شده‌اند و در پانسیونی کنار هم زندگی می‌کنند. مهمترین مشخصه کتاب رضا قاسمی، استفاده از المان‌های پست مدرنیسمی در آن است. تغییر زاویه دید راوی در رمان باعث می‌شود که شما از خواندن این رمان خسته نشوید. بدون شک همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها که برنده جوایز داخلی معتبری هم شده است از آن دست کتاب هایی است که باید خواند و از آن لذت برد. 

بهترین کتاب های آسیا و خاورمیانه

نام خاورمیانه با حادثه و رخداد گره خورده است. برای همین هم بسیاری از آثاری که نویسندگان اهل این منطقه نوشته‌اند سرشار از آشوب و حادثه و اتفاق است. از طرفی ادبیات کشورهای آسیای دور هم هر یک ویژگی‌ها و نکات مختص به خودش را دارد. در این بخش قصد داریم تعدادی از بهترین کتاب هایی که باید از این دو منطقه خواند را به شما معرفی کنیم.

۵۰- کافکا در کرانه، هاروکی موراکامیکافکا در کرانه کتاب هایی که قبل از مرگ باید خواند

از رئالیسم جادویی مارکز، تا چند روایتی بودن داستان عباس معروفی، هر چه که فکرش را بکنید در این کتاب خواهید یافت. موراکامی داستان پسری به نام کافکا را روایت می‌کند، که تصمیم گرفته از خانه فرار کند. در طول راه پسری به نام کلاغ مدام با کافکا صحبت می‌کند. جالب این است که کافکا، در زبان چک به معنای کلاغ است. داستان کافکا در کرانه (یا ساحل) روایت‌هایی موازی با هم دارد که همگی در نهایت به یک جا ختم می‌شوند. این شاهکار ادبیات ژاپن بدون شک از جمله کتاب‌هایی است که قبل از مرگ باید خواند.

۵۱- نام من سرخ، اورهان پاموک

رمانی لایه لایه از برنده نوبل ادبیات که در آن تاریخ حکومت عثمانی را به نوعی بررسی کرده است. پاموک در این رمان به نزدیک بودن فرهنگ ایران و عثمانی هم اشاره کرده و روایاتی از نظامی و فردوسی هم در متن کتاب به چشم می‌خورد. اما مهمترین بن مایه داستان مرگ و ترس از آن است. پاموک علاوه بر به تصویر کشیدن هنر اسلامی، داستانی رمزآلود و دلهره مرگ را نیز به خوبی روایت کرده است.

۵۲- چهل قانون عشق یا ملت عشق، الیف شافاک

یکی دیگر از کتاب‌های این لیست که برای ایرانیان آشناست. چهل قانون عشق که در ایران با نام ملت عشق به چاپ رسیده است کتابی از الیف شافاک، نویسنده اهل ترکیه دو داستان مختلف را در این کتاب روایت می‌کند. اولی داستان الا روبن اشتاین، زنی چهل ساله است که از زندگی مشترک خود راضی نیست. در این بین به اون مسئولیت یک پروژه تحقیقاتی می‌دهند. جایی که الا با داستان شمس و مولانا آشنا می‌شود و قسمت دوم داستان شروع می‌شود. ملت عشق از آن دست کتاب‌هایی است که داستان آن شمارا به دل تاریخ می‌برد. آن هم بدون آنکه از خواندن آن خسته شوید.

۵۳- شب‌های عربی یا هزار و یک شب

هزار و یک شب از کتاب هایی که باید خواند

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از مشهورترین آثار تاریخ نویسنده مشخصی ندارد. قصه‌های هزار و یک شب برگرفته از داستان‌هایی است که بیشتر آن‌ها در عراق (یا همان بغداد) و ایران اتفاق می‌افتند. اما داستان اصلی کتاب چیز دیگری است. شاه زمان و شهریار دو برادر و شاهزاده هستند که همسرانشان به آن‌ها خیانت می‌کنند. شاه زمان از غم این اتفاق تصمیم می‌گیرد برای همیشه شهر را ترک کند و به جای دوری بگریزد. اما شهریار ترجیح می‌دهد انتقام همسر خیانتکار خود را از تمام دختران شهر بگیرد!

شهریار تصمیم می‌گیرد تا هر شب دختری را به نکاح خود در بیاورد و صبح که رسید دستور دهد تا او را به قتل برسانند. طولی نمی‌کشد که دختران شهر یکی یکی قربانی انتقام شهریار می‌شوند. آنگاه وزیر او که از قضا شهریار را بسیار دوست دارد به او پیشنهاد می‌دهد که یکی از دخترانش را به عقد او دربیاورد. اینگونه می‌شود که شهرزاد به قصر می‌آید و بلافاصله از شاه تقاضا می‌کند که خواهرش را هم به قصر بیاورند زیرا او هر شب باید قبل از خواب برایش تعریف کند. همین می‌شود که قصه‌های شهرزاد قصه‌گوی ما جانش را از مرگ نجات می‌دهد. هزار و یک شب بدون شک از آن دست کتاب هایی است که قبل از مرگ باید خواند. داستان‌های گوناگون موجود در آن هر یک حاوی درس‌ها و نکات آموزنده‌ای هستند که این کتاب را به اثری جاویدان در تاریخ ادبیات خاورمیانه تبدیل کرده است.

۵۴- بنیادگرای ناراضی، محسن حمید

بنیادگرای ناراضی

فرض کنید مهاجری هستید که در آمریکا زندگی می‌کند و اوضاع نسبتا خوبی دارد. اما به یکباره حادثه‌ای زندگی شما را به طور کلی تحت تاثیر قرار می‌دهد. حادثه‌ای به بزرگی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ! داستان اثر تحسین‌شده‌ی محسن حمید هم همین است. چنگیز، جوانی پاکستانی است که برای تحصیل به آمریکا مهاجرت کرده است. او که حالا از دانشگاه پرینستون فارغ‌التحصیل شده و به تازگی عاشق دختری آمریکایی شده است، خود را در مسیر دستیابی به رویای آمریکایی می‌بیند. رویایی که با وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر نقش بر آب می‌‎شود. حال نه تنها جایگاه اجتماعی او، بلکه هویتش هم به عنوان فردی از دل خاورمیانه تهدید می‌شود.

بنیادگرای ناراضی توسط افراد بسیاری تحسین شده است و در سال ۲۰۰۷ هم در لیست نامزدهای جایزه من بوکر قرار گرفت. هرچند در پایان موفق به دریافت این جایزه نشد. ادوارد سعید، شرق شناس مشهور به شدت این کتاب و محسن حمید را تحسین می‌کند و آن‌را یکی از آثار برجسته ادبیات پسااستعماری می‌داند.


این مقاله را از دست ندهید: کتاب های ممنوعه ایران و جهان!


۵۵- همدرد، ویت تان نگوین

برای اینکه بتوانید با نگارش یکی از اولین آثار خود برنده جایزه پولیتزر شوید، قطعا باید یک نابغه باشید. همدرد رمانی است که در طی ۲ سال توانست ۶ جایزه ادبی مهم را کسب نماید که مهمترین آن‌ها همان پولیتزر بود. نویسنده ویتنامی این رمان، سعی کرده تا شرایط و زندگی خانواده‌های ویتنامی را پس از دوران جنگ با آمریکا به تصویر بکشد. راوی داستان که یک کمونیست دو رگه فرانسوی-ویتنامی است، حالا در آمریکا پناهنده شده است. او که هویت خود به عنوان یک جاسوس را پنهان کرده، به دور از چشم آمریکایی‌ها اطلاعاتی را برای دوستان خود در حزب کمونیست ویتنام ارسال می‌کند.

همدرد هم مانند بنیادگرای ناراضی، به مقوله تلاش برای شکل دادن یک هویت جدید در کشوری تازه می‌پردازد. در واقع شخصیت این کتاب هم مانند سایر پناهجویان، سعی دارد هویت جدیدی برای خود بسازد. همدرد داستان عشق است، عشقی که با خیانت، دوستی، قتل و هرآنچه که فکرش را بکنید تلفیق شده است. برای همین هم ما آن را در لیست کتاب هایی که باید خواند قرار داده‌ایم. زیرا هر آنچه که برای لذت بردن از یک کتاب نیاز دارید در این اثر موجود است.

۵۶- بادبادک باز، خالد حسینی بادبادک باز کتاب هایی که باید خواند

قصه آخرین اثر این لیست به افغانستان برمی‌گردد. امیر که حالا یک مرد افغان ساکن امریکاست، برای جبران خیانتی که در حق دوستش حسن کرده است راهی افغانستان می‌شود. پسر حسن حالا در دست طالبان است و امیر قصد دارد هر طور شده او را از چنگ آن‌ها نجات دهد. احساس گناه، در فضای حزن‌آلود افغانستان تحت سلطه طالبان، دل هر خواننده‌ای را به درد خواهد آورد. اما امیر در برگشت خود به افغانستان با رازی مهم روبرو می‌شود.


سخن پایانی

فراموش نکنید که این کتاب‌ها تنها بخشی از کتاب هایی بودند که قبل از مرگ باید خواند. همچنان کتاب‌های بسیار زیاد دیگری وجود دارند که خواندن آن‌ها برای هر فرد علاقه مند به مطالعه خالی از لطف نیست. راستی، شما چه کتاب‌هایی را برای خواندن پیشنهاد می‌کنید؟ آن‌‌ها را در نظرات به ما معرفی کنید.

به مقاله امتیاز دهید : [ratings]

آیا تمایل دارید این مقاله را دریافت کنید؟

مطالبی که برایتان مفید است:

14 پاسخ

    1. بله ممنون از پیشنهادتون، تو آپدیت جدید مقاله یکی از آثارشون رو اضافه کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *